Masyarakat dunia dihadapkan dengan perubahan besar di benua Arab. Rejim Hoesni Mubarrak tumbang di Mesir setelah berminggu-minggu orang ramai berhimpun di dataran Tahrir di bandaraya Kaherah menuntut Presiden Negara meletak jawatan. Sebelum itu Presiden Tunisia mendahului, setelah beribu-ribu orang datang ke kota untuk menunjuk rasa amarah mereka kepada rejim pemerintahan.
Gejala penentangan ini kemudian berkembang ke negara lain, seperti Yaman, Syria, Jordan dan kini sedang panas di Libya. Muammar Gadafi didesak turun. Pemimpin angkuh ini masih kuat bertahan dan menggunakan kekerasan kepada penentangan pejuang demokrasi ini. Sudah ramai yang terbunuh kesan dari penentangan ini. Namun kelihatan kedua-duanya kuat, saling berhadapan dan amat menyedihkan apabila ia memakan korban yang besar. Selagi Gadafi tidak turun maka selagi itu lah penentangan ini akan berterusan. Apa lagi ia telah memakan korban, maka dendam dan kemarahan orang ramai tidak akan terhapus dengan mudah. Gadafi pula amat malu untuk turun. Beliau telah menguasi negara nya dengan begitu lama sejak empat dekad lalu. Baginya rakyat negaranya akan terus memujanya dan mimpi ini yang menguatkan semangatnya untuk bertahan dan meneruskan perjuangan.
Apa yang boleh diiktibarkan dari perkembangan ini ialah kesengsaraan yang dialami oleh penduduk benua Arab ini. Mereka begitu sengsara, menderita dan amat daif keadaannya dan dengan itu tidak betah lagi bertahan dengan kedudukan melarat, papa kedana dan tertindas sejak sekian lama. Sejak beberapa dekad dulu, revolusi dan kemunculan pemerintahan republik diharap dapat membawa perubahan. Kecuali Tunisia, Raja telah dijatuhkan dan revolusi diharap dapat membawa perubahan. Rising of expectation atau peningkatan harapan melonjak tinggi. Setelah keluar dari cengkaman raja mereka merasakan inilah masa perubahan apabila istana tidak lagi menguasai ekonomi negara. Maka dengan penentangan ini mereka mengharapkan impian lama itu boleh diteruskan lagi.
Pilihanraya Negeri Sarawak
Dalam negara lain perbincangan kebangkitan ini muncul dengan nada yang sama, menuntut rejim yang sudah terlalu lama turun. Secara kebetulan kerajaan negeri Sarawak turut menghadapi pilihanraya dan suara mendesak ketua menteri turun juga memuncak. Mereka menyatakan beliau telah begitu lama memerintah dan sudah masanya diganti. Mereka menyatakan tidak ada banyak perubahan dibuat oleh kerajaannya apabila harga barang semakin naik apa lagi gula, minyak, barang makanan, sewa rumah, bahan pembinaan, pengangkutan dan sebagainya. Rejim Taib Mahmood dilihat sebagai pemimpin yang gila kuasa dan enggan turun.
Dun Sarawak
Bagi yang menentang, mereka merasakan ini lah masanya kuasa undi itu digunakan. Pengundi sepatutnya menggunakan undi ini untuk menjatuhkan pemimpin seperti ini. Suara berkempen menyatakan Sarawak akan menjadi seperti Mesir dan Taib akan tumbang menjadi seperti Hoesni Mubarrak. Bagi mereka, rakyat Sarawak sudah amat sengsara dan rejim yang ada perlu ditukar. Rakyat tidak dapat bertahan lagi dengn penindasan yang wujud, sama seperti penduduk Mesir dan Tunisia. Suara-suara menyatakan kerajaan akan berubah dan majoriti dua pertiga akan dinafikan bergema menjelang pilihanraya ini. Kempen pembangkang pula ternyata berjaya memukau pendengar dan ternyata kehadiran pendengar amat tinggi berbanding dengan program BN. Ini menjadikan usaha pemimpin pusat dan negeri dilipatkali ganda bagi menyaingi usaha Pakatan Rakyat ini.
Persoalan timbul, apakah benar masyarakat Sarawak sengsara dalam pemerintahan Taib Mahmood? Apakah mereka begitu miskin, menderita seperti yang terdapat dalam peringkat bawah rakyat Tunisia? Apakah mereka juga tidak dapat cukup makan, ramai yang menganggur dan anak-anak tidak bersekolah? Apakah kerajaan ini melarang semua bentuk penyuaraan sehingga tidak langsung mendengar suara atau kehendak orang ramai dan kepentingan semua lapisan penduduk?
Semua ini akan menjawab persoalan pilihanraya dan pengekalan status quo di Serawak ini. Setelah dibuat pilihanraya ternyata Taib Mahmood masih berkuasa di negeri ini. Taib terus mendapat kemenangan dan Barisan Nasional juga masih menguasai dua pertiga majoriti. Mereka bukan sahaja menang setakat cukup makan atau dengan majoriti mudah, tetapi dengan majoriti yang agak selesa. Keputusan menunjukkan hanya di kawasan majoriti pengundi China seperti di Kuching, Sibu danMiri yang BN tewas manakala di kawasan lain terutaama kawasan Melayu Muslim dan Dayak BN mendapat sokongan yang amat baik.
Persoalannya, apakah tuduhan penderitaan masyarakat Sarawak itu dapat disamakan dengan penderitaan masyarakat Tunisia dan Mesir seperti yang diwarwarkan sebelum ini? Apakah kemiskinan dan kesengsaraan ini sama tahapnya sehingga terdapat suaara menuntut rejim itu bubar dan perlu dibentuk kerajaan baru? Keputusan pilihanraya jelas menampakkan betapa ia ternyata berbeza.
Hakikatnya kemiskinan bukan tidak ada di Sarawak. Kemiskinan merupakan satu fakta social, satu sifat universal yang wujud di mana-mana. Kemiskinan juga ada di negeri lain di Malaysia ini. Inflasi atau kenaikan harga barang bukan tidak ada di Sarawak, dan ia juga terdapat di bahagian lain negara ini. Malah dalam menghadapi pilihanraya Sarawak kerajaan baru sahaja menaikkan harga minyak petrol, ternyata tidak dapat bertangguh lagi kerana lonjakan harga di peringkat antarabangsa waktu itu walaupun pilihanraya menjelang dalam masa terdekat. Ternyata ia tidak dapat dielak. Harga gula minyak makan, pengangkutan seperti bas sekolah dan lain-lain pengangkutan memang membebankanorang ramai pada masa ini.
Dalam menghadapi pilihanraya Sarawak masyarakat Malaysia memang sedang melalui kenaikan harga pelbagai barang yang tidak dapat dikawal. Mereka merasakan kos hidup makin tinggi. Suara dari persatuan pengguna, kesatuan sekerja dan peniaga semua menyuarakan kos barangan meninggkat. Dalam hal ini memang pemerintah negara dan Sarawak khasnya perlu melakukan sesuatu. Kawalan harga barangan, pemantauan penyeludupan dan pengawalan barangan dari disorok atau disimpan bagi meningkatkan harga perlu diperkuat. Pemerintah juga perlu memantau agar usahawan tidak semudahnya meletak harga yang tinggi terutama dalam menghadapi hari perayaan, tahun baru semasa pembukaan sekolah terutamanya di kawasan luar bandar. Harga rumah, sewa rumah dan bahan pembinaan rumah juga menjadi perhatian kerajaan daripada kenaikan yang melampau.
Dalam konteks politik Sarawak ini isu tanah adat merupakan isu kepenggunaan yang amat banyak diperalat pada masa ini. Tanah yang diambil untuk pembagunan ekonomi pihak tertentu seharusnya diganti. Jika boleh pihak yang berkuasa perlu mengelak dari mengambil tanah adat kerana Sarawak amat kaya dengan tanah lain. Demikian juga isu tanah pajakan atau lease yang amat singkat pajakannya di bandar. Jangka 30 tahun adalah tidak manasabah. Ini juga melahirkan bantahan penduduk bandar. Mereka mahukan jangkamasa yang lebih panjang dan yang lebih selamat. Amalan kronisme ketua menteri turut menjadi isu utama pada masa berkempen ini. Walaupun KM tetap menang namun haruslah suara ini diambil iktibar. BN Sarawak memang masih boleh menang, namun demikiakanlah perasaan Hoesni Mubarak dahulu, Suharto, Samy Vellu dan Wan Mokhtar dulu. Namun dunia menyaksikan noktah terakhir rejim mereka. Apakah mahu di Sarawak ia mahu turun secara aib demikian? Sudah tentu kematangan memberi pengajaran yang amat berharga yang perlu diiktibarkan. Pengajaran ini harus dimanfaatkan kerana kelak ia boleh bertukar menjadi keaiban.
Semua ini perlu ditangani bukan sahaja di Sarawak tetapi juga di negeri lain. Kegagalan ini memang meningkat rasa kekecewaan orang ramai. The rising or frustration atau peningkatan kekecewaan orang ramai boleh menyebabkan mereka mencari jalan di luar kawalan yang boleh menyebabkan kekacauan. Perhimpunan di dataran dan menunjuk persaan belum sebati dalam jiwa masyarakat Malaysia, namun sebelum meresap sewajarnya ia ditangani dengan baik.
Malaysia dengan itu tidak sama dengan Mesir, Tunisia mahupun Libya. Kesengsaraan mereka jauh lebih daif. Kemiskinan di negara ini amat menekan sehingga graduan universiti ramai yang menganggur dan berkerja di pasar berjualan seperti kelas bawahan. Pemimpin yang selesa di istana langsung tidak memikirkan penderitaan orang ramai. Kekayaan di istana melimpah ruah namun kesengsaraan rakyat menderita parah. Tidak terdapat saluran yang efektif bagi mereka menyuarakan pandangan dan menyampaikan rasa penderitaan ini. Penguasaan rejim amat tinggi sehingga tidak ada siapa yang berani menunjukkan bantahan.
Bagi peringkat atasan pula mereka menguasai pelbagai bidang ekonomi. Golongan oligarki pemerintahan menguasai sesama mereka akan semua agengi pemerintahan dan perniagaan negara. Pasar, gedung perniagaan, kontrak kerajaan dan sebagainya semuanya diagih berlegar di sekitar golongan oligarki ini. Lama kelamaan orang ramai tidak dapt bertahan sehinggalah mereka mencetuskan bantahan.
Dalam keadaan ini Sarawak dan Malaysia masih berbeza. Suara orang ramai masih boleh disampaikan kepada pemerintah. Golongan pendesak seperti persatuan pengguna Fomca, CAP dan kesatuan sekerja seperti CUEPACS, MTUC, serta NGO lain seperti Aliran, Suram dan sebagainya masih boleh bersuara. Dalam keadaan tertentu memang terdapat pergeseran antara pertubuhan ini dengan pemerintah. Kadangkala tuntutan mereka ditolak, namun dalam waktu tertentu terdapat juga didengari. Apa yang penting di sini ruang itu wujud dan orang ramai boleh memanfaatkannya.
Kesengsaraan di Sarawak yang digambarkan oleh media tertentu sewajarnya diberi perhatian. Pembangunan sewajrnya lebih seimbang antara satu kawasan dengan yang lain. Demikian juga agihan dalam bentuk kaum dan sektor. Pemerintah memiliki pelbagai agensi, jabatan dan kakitangan yang berwibawa untuk sentiasa peka akan kedudukan ekonomi dan kesejahteraan di luar bandar. Hanya dengan ini penderitaan atau kemiskinan ini tidak menjadi lebih teruk. Kerajaan yang memerintah Sarawak sekali lagi menang, namun mereka tidak harus merasa amat selesa. Kalau pilihanraya 2006 dahulu BN mendapat 63 dari 71 kerusi, kini ia mendapat 55 kerusi hanya tewas 16 kerusi. DAP mendapat 12, PKR 3 dan Bebas satu sahaja. Kekalahan di kerusi bandar di tangan DAP menunjukkan masih ada yang tidak puas hati. Beberapa kerusi luar bandar yang kalah di tangan PKR juga memperlihatkan penyuaraan sudah wujud dan perlu segera ditangani.
Walaupun kecil kemenangan pembangkang namun peningkatan 8 kepada 16 adalah merupakan peningkatan 100% atau sekali ganda. Jika kadar yang sama berkembang dalam pilihanraya berikut sekitar 2016 nanti ia mungkin menjangkau sekitar 30an, ternyata boleh menggugat majoriti dua pertiga.
Secara tidak langsung penduduk dan pengundi Sarawak adalah pengguna dalam konteks membayar cukai, cukai kerajaan tempatan seperti cukai pintu dan cukai tanah. Mereka kini semakin sedar akan hak dan tuntutan mereka. Sebagai pihak yang berkuasa kerajaan juga memiki tanggungjawab seperi majikan atau pihak yang memberi kepuasan kepada pengguna. Kepuasan akan diikuti dengan sokongan namun kekecewaan boleh dituruti dengan penarikan sokongan itu.
Kesimpulan
Sarawak dengan Mesir tidak sama tetapi penderitaan tetap wujud di dua tanah ini. Cuma ia berbeza dalam bentuh tahap atau peringkat. Penderitaan yang berbeza ini boleh melahirkan kesan yang berbeza juga dan dengan itu kemenangan tidak harus diikuti dengan rasa selesa sepanjang masa. Mesir juga pernah melancarkan revolusi menjatuhkan rajanya di bawah Presiden Nasser. Mereka berjuang di jalanan menjatuhkan autokrasi yang zalim. Malaysia dan Sarawak khasnya lebih banyak menggunakan kaedah rundingan. Sejak dari zaman penyerahan atau cession, penubuhan Malaysia sekali gus kemerdekaan, semuanya menggunakan kaedah rundingan, perbincangan dan tawar menawar. Sebaiknya kaedah ini gunapakai seterusnya dalam konteks pengurusan kuasa dalam negara kita.
No comments:
Post a Comment