Tuesday, April 20, 2010

Snap secara rasmi sertai Pakatan Rakyat

Christine Chan
Malaysiakin
i.com

Apr 20, 10



Parti Nasional Sarawak (Snap) secara rasmi menjadi anggota keempat Pakatan Rakyat, - menjelang pilihan raya kecil parlimen Sibu pada 16 Mei ini.

Mengumumkan kemasukan Snap hari ini, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata tugas pertama parti itu ialah menyokong calon DAP yang akan bertanding di kerusi berkenaan.

Pengumuman calon Pakatan itu akan dibuat pada 27 April.

Snap adalah antara parti tertua di Sarawak dan pernah menjadi anggota parti pemerintah Barisan Nasional sebelum menjadi parti pembangkang.

Mereka tidak mempunyai sebarang kerusi di dewan undangan negeri Sarawak.

Ahad lalu, Anwar dan beberapa pemimpin Pakatan berjumpa di Sibu bagi memeteraikan kerjasama berkenaan.

Pada pilihan raya umum 2008, kekurangan penyelarasan menyaksikan pertandingan lebih dua penjuru di antara Snap, DAP dan PKR - satu tindakan yang memberi kelebihan kepada BN.

Komen: Berubah lagi persaingan politik di Sarawak. Snap yang setia selama ini di dalam BN akhirnya bertindak keluar dari barisan dan menyertai PR. Snap sebenarnya sebelum itu lagi sudah berada di luar barisan apabila ia menghadapai krisis dalaman parti sehingga organisasinya pernah dibubar. Setelah merayu ia kembali bergerak tetapi sebahagian pemimpin yang keluar atau faction yang dominan dari parti tersebut telah pun menubuhkan SPDP sebagai jalan keuar kepada krisis tersebut. Kini kedudukannya di dalam PR menjadi hambatan kepada regim BN di Sarawak. Sedikit sebanyak ia tetap menimbulkan kegusaran kepada Ketua Menteri yang selama ini amat selesa menguasai regim, sekali gus memberi momentum kuat kepada DSAI dan rakan beliau dalam menggembleng tenaga di bumi kenyalang in. Lain hulu lain parang, lain dahulu lain sekarang. Dahulu parang sekarang besi, dahulu sayang sekarang benci.

***
*

1 comment:

yasin said...

salam Dr. harapnya sentisa ceria dan sihat selalu. saya ada beberapa soalan yang memerlukan pandangan Dr.

1) Adakah perubahan corak politik tanah air yang kian panas kini akan membawa suatu peningkatan positif ke arah penyertaan politik yang lebih di kalangan golongan massa?

2)adakah akan wujud dua parti dominan (BN dan Pakatan Rakyat) di malaysia sebagaimana sistem dua parti yang di amalkan Amerika atau negara eropah yang lain?

3) sejauhmana pakatan rakyat dapat membentuk hegemoni di kalangan rakyat terutama di negeri yang berjaya diperintah takkala BN menyerang dipelbagai sudut.