Wednesday, May 27, 2009

Soal Jawab: Kem Erdogan lawan ulama hakis dasar Pas
Berita Minggu 24 Mei 2009

Prof Madya Dr A Nidzamuddin Sulaiman,
Pensyarah Sains Politik
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Soalan: Menjelang pemilihan Pas, timbul perdebatan siapa yang patut dipilih sama ada calon mewakili ulama atau profesional. Pada ketika ini ramai mengatakan ahli Pas sendiri sebenarnya mahu profesional menjadi pemimpin untuk disesuaikan dengan keadaan semasa?

Jawapan: Ini adalah isu besar dalam Pas dan turut menjadi masalah kepada banyak parti berteraskan Islam di negara lain. Hakikat bahawa golongan ulama dicabar oleh golongan profesional atau golongan muda sudah menjadi isu lazim dalam banyak negara Muslim. Golongan ulama sudah lama memimpin Pas dan mempunyai pelapis seperti Datuk Dr Haron Din dan Datuk Seri Azizan Abdul Razak untuk meneruskan kesinambungan. Namun, berlaku sedikit anjakan iaitu kelihatan semakin ramai profesional memegang jawatan penting seperti Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (bekas Menteri Besar Perak), Datuk Kamarudin Jaffar dan Dr Mohd Hatta Ramli.

Ketika Pas dipimpin Allahyarham Datuk Fadzil Noor, golongan ini dinamakan intelektual Islam dan ini menunjukkan mereka sudah lama wujud tetapi kini lebih dikenali sebagai profesional. Walaupun berlatar belakangkan kerjaya profesional seperti doktor perubatan, jurutera atau ahli akademik, jiwa Islam dan semangat mereka kepada perjuangan amat kental dan juga mahir menangani pelbagai isu agama, perjuangan parti dan isu ummah dewasa ini.

Kini, bilangan mereka semakin bertambah dan semakin berpengaruh. Saya melihat ini sebagai perkembangan sihat. Meskipun dianggap profesional, semangat dan komitmen mereka kepada perjuangan tidak boleh dipertikai. Pengetahuan dan kemahiran mereka mengenai agama juga amat tinggi. Jika mereka diberi peluang memegang jawatan utama, Pas tidak akan berubah banyak dasarnya, malah boleh menjadi lebih progresif. Namun, tidak bermakna golongan ulama mesti dipinggirkan kerana mereka tetap penting kepada parti.

Apa yang menjadi isu ialah tidak wajar parti menetapkan hanya ulama menjadi pemimpin utama, apatah lagi sudah ada Majlis Syura dianggotai golongan ulama yang bertindak sebagai lembaga pengarah menggubal keputusan penting. Pada zaman ini, keterbukaan (menerima golongan profesional) menjadi pilihan orang ramai. Mungkin mereka tidak akan menyuarakan isu ini secara terbuka pada muktamar parti, tetapi tuntutan pengiktirafan kepada golongan profesional tetap berkembang dan tidak boleh dielakkan.

Soalan: Datuk Seri Abdul Hadi Awang kekal sebagai Presiden Pas selepas Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak menawarkan diri bertanding jawatan itu. Adakah keputusan ini disengajakan bagi mengelak seorang daripada dua tokoh ini daripada tenggelam?

Jawapan: Kedua-dua pemimpin ini tonggak utama parti dan memiliki cara tersendiri dalam kepemimpinan. Walaupun kadangkala berlaku perselisihan pendapat seperti isu muzakarah atau muqabalah, mereka saling menghormati. Sudah tentu parti tidak mahu kehilangan salah seorang daripada mereka, maka disusun seolah-olah tidak berlaku sebarang cabaran.

Nik Aziz pula tidak pernah menyatakan hasrat untuk memegang jawatan presiden atau mencabar Hadi. Kedua-dua faktor ini menjadikan keadaan lebih damai dan berupaya mengawal perpaduan dalam parti. Dalam budaya politik Melayu, cabaran kepada pemimpin tertinggi jarang sekali berlaku.

Dalam parti Melayu di negara kita, tidak ada presiden parti yang pernah dicabar dan kalah termasuk Umno. Masyarakat Melayu beragama Islam memang sentiasa mengutamakan penghormatan tinggi kepada pemimpin utama. Mereka lebih selesa dengan cara mengelak pertandingan walaupun amalan ini sebenarnya boleh mempersoalkan darjah keterbukaan dalam parti atau mudahnya, amalan demokrasi yang membenarkan pertandingan.

Soalan: Adakah kepemimpinan baru Pas yang bakal dipilih mampu membawa perubahan kepada parti dengan pendekatan yang lebih banyak menggunakan pendapat golongan profesional atau kekal dengan imej dan amalan sekarang?

Jawapan: Kehadiran profesional akan menghasilkan pasukan bercampur antara golongan muda dan senior. Penggemblengan tenaga akan merumuskan pelbagai dasar atau keputusan yang progresif tetapi masih tidak lari daripada prinsip asas yang dipegang. Pengaruh dan desakan golongan profesional dipercayai akan membawa Pas kepada era baru yang berbeza daripada era ulama terdahulu. Golongan muda ini lebih sederhana meskipun berpegang kepada prinsip agama. Memang kadangkala boleh melahirkan perselisihan kecenderungan atau cara pelaksanaan. Jika tidak dapat ditangani secara berhemah, perselisihan kecil tetap boleh membawa kepada krisis lebih besar.

Soalan: Adakah Prof melihat Pas mampu membentuk ikatan kuat dalam Pakatan Rakyat dan meningkatkan keyakinan rakyat terutama pengundi bukan Islam?

Jawapan: Pas memang dikenali sebagai parti yang bergerak atas landasan agama. Matlamatnya jelas dan tidak ada keraguan dalam hal ini. Satu tugas besarnya ialah bagaimana bentuk pelaksanaan dalam kedudukannya bersama Pakatan Rakyat dan masyarakat Malaysia yang amat kompleks. Sepanjang ceramah dan manifesto, ia kelihatan mudah dalam usaha menarik keyakinan orang ramai, namun dalam realiti, perasaan skeptikal masih belum dapat dihapuskan terutama di kalangan bukan Islam. Ini adalah tugas utama Majlis Tertinggi Pas.

Alasan parti itu sudah mendapat sokongan pengundi bukan Melayu belum cukup meyakinkan bahawa ia sudah mendapat sepenuh keyakinan masyarakat. Dalam menghadapi perubahan gaya sokongan pengundi, perkara yang menjadi keutamaan mereka ketika ini ialah perhitungan politik, bukannya peningkatan keyakinan.

Wujud andaian tanpa kerjasama DAP, tidak mungkin Pas mendapat undi bukan Islam yang tinggi seperti pada pilihan raya raya umum dan pilihan raya kecil lalu. Dalam konteks ini, golongan profesional boleh memainkan peranan utama memastikan matlamat parti tercapai.

Soalan: Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Mohamed Daud Iraqi, baru-baru ini mendakwa politik sogokan mula menular dalam Pas dan ia mengejutkan kerana selama ini Pas menjadikan Islam sebagai teras perjuangan serta dilihat parti yang bersih. Adakah ini membuktikan Pas juga tidak terlepas daripada gejala melobi dan menyogok perwakilan, cuma sebelum ini ia tidak dihebahkan?

Jawapan: Itu adalah pandangan peribadi beliau, namun ia tidak mungkin keluar (disuarakan) tanpa sebarang pemerhatian atau desas-desus yang beliau dengar. Logiknya jika tiada angin, pokok tidak akan bergoyang. Ini bermakna memang wujud berita atau khabar mengenai gejala itu dalam parti yang sampai ke pengetahuan Ketua Dewan Ulama sehingga beliau menyuarakan pandangan dan kebimbangannya.

Walaupun parti ini bergerak atas nama Islam, perlu diakui aktor (watak) yang terbabit adalah manusia biasa dan tetap memiliki sifat lazim dalam politik dan persaingan kuasa. Pegangan jawatan membawa kepada peningkatan hierarki dan suara dalam parti. Suara ini pula tidak dapat dipisahkan daripada pemilikan kuasa. Kerana kuasa, tidak menghairankan jika ada yang bertindak secara 'machiavellian'. Mungkin keadaan melobi dan menyogok ini tidak seteruk parti lain tetapi disebabkan Pas bergerak atas nama Islam, sekecil mana saiznya pun ia tetap dilihat amat mencemarkan.

Soalan: Berbalik kepada pemilihan dalam Pas, jawatan Timbalan Presiden hanya akan dicabar dua Naib Presiden, Datuk Husam Musa dan Mohamad Sabu. Adakah kehadiran dua orang kuat ini mampu menggugat kedudukan penyandangnya, Nasharuddin Mat Isa?

Jawapan: Kedua-dua calon ini adalah pemimpin kanan Pas yang sedang meningkat naik. Kedua-duanya juga cukup popular dalam politik tanah air apatah lagi dalam Pas. Mohamad Sabu lebih popular di luar atau dalam erti kata mudah, setiap ceramah politiknya sentiasa berjaya menarik perhatian khalayak yang besar, malah sudah boleh dianggap sebagai selebriti Pas. Namun perlu diingat bahawa bukan orang kebanyakan yang bakal mengundi pada pemilihan Pas nanti, mungkin hanya segolongan kecil. Husam juga tidak mudah dipinggirkan kerana beliau mempunyai pengaruh dan penyokong.

Bagaimanapun, saya berpendapat kedudukan Nasharuddin masih di depan kerana beliau dikenali ramai, diberi kepercayaan dalam pelbagai tanggungjawab dan melaksanakannya dengan baik. Beliau kelihatan kurang bermain politik dan kurang bercakap tetapi kuat bekerja dengan penuh komitmen dalam tanggungjawab. Sikap kurang politiking ini tidak melemahkan sokongan, sebaliknya meningkatkan hormat penyokong terhadapnya kerana orang ramai lebih sukakan individu yang bekerja kuat untuk parti. Keputusan Husam dan Mohamad Sabu untuk merebut jawatan lebih tinggi membuka ruang kepada Ketua Dewan Pemuda Pas, Salahuddin Ayub dan Ketua Penerangan, Datuk Mahfuz Omar untuk mengisi jawatan Naib Presiden.

Soalan: Adakah Prof percaya susunan calon itu juga sebenarnya membabitkan wakil kumpulan tertentu atau pakatan?

Jawapan: Jika dilihat sekali imbas memang kelihatan pemilihan parti kali ini seperti semuanya sudah dirancang secara berpusat, tetapi saya kira lebih banyak unsur kebetulan. Salahuddin melepaskan jawatannya kerana faktor usia dan cuba mendaki tingkat (jawatan) setangga di atas. Mahfuz juga pernah jadi Ketua Pemuda dan sememangnya kedudukan lebih tinggi selepas itu ialah Naib Presiden. Unsur kebetulan yang kuat memang boleh mendorong pemerhati untuk melihat ini sebagai satu perancangan yang rapi, apatah lagi dengan tidak ada persaingan. Ia seperti sudah disusun dengan teliti supaya kelihatan seperti dua pemimpin pergi dan dua lagi menyusul sebagai ganti.

Komen: Memang menarik untuk memerhatikan persaingan antara kumpulan muda profesional vs kumpulan Ulama dalam perhimpunan parti ini tidak lama lagi.

No comments: