Saturday, May 16, 2009

Umno perlu ubati hati orang Melayu
May 16, 09 10:04am Malaysiakini.com'

Tugas utama Umno dalam senario politik negara kini adalah "mengubati hati" orang Melayu agar kepercayaan mereka terhadap parti itu kembali pulih. Ketua Pengarang Berita Publishing Sdn Bhd Datuk A Kadir Jasin berkata jika ia tidak terubat, Umno tidak mungkin boleh kembali kepada keadaan asal dan disokong orang Melayu, malah untuk kekal di tahap sekarang mungkin menjadi lebih sukar.

"Umno hari ini dilihat melakukan perkara-perkara yang menyenangkan hati rakyat Malaysia bukannya orang Melayu. Hakikatnya bila Umno kuat dengan sokongan orang Melayu, orang bukan Melayu akan sokong kita," katanya yang juga seorang blogger terkenal.

Beliau berkata demikian dalam program bual bicara Umno bertajuk "Trend Pilihan Raya Kecil" yang dipengerusikan oleh Datuk Shahaniza Shamsuddin di Menara Dato' Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) malam tadi, lapor Bernama. Ahli panel lain ialah ahli akademik dan juga penganalisis politik Prof Datuk Zainal Kling dan Penasihat Undang-undang Umno, Datuk Hafarizam Harun.

Mengenai piliharaya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, Kadir berkata BN perlu meletakkan calonnya untuk bertanding dalam pilihanraya kecil itu pada 31 Mei depan. "Segala cakap-cakap mengenai Umno tidak akan bertanding dalam pilihanraya kecil itu hanya akan merosakkan keyakinan rakyat terhadap Umno dan merosakkan kedudukan Umno.. jadi pilihanraya kecil atau besar, Umno kena juga bertanding," katanya.

Prof Zainal pula berkata kepimpinan Umno di semua peringkat perlu berani mempertahankan ideologinya sendiri dan berani menepis segala dakyah pembangkang melalui media arus perdana dan juga media alternatif. "Bertahun lamanya pembangkang menuduh bahawa sebarang kegiatan yang membina dan membela Melayu itu sebagai "racism", tetapi tidak ada seorang pun di antara orang Umno yang berani menjawab tuduhan itu".

"Umno juga perlu menguasai ilmu komunikasi kerana setiap saat pembangkang akan menghentam kita di dalam semua saluran, dan akhirnya Umno jadi "defensive". "Sebab itu corak politik yang terlalu "ethical" yang dipraktikkan Umno sudah tidak relevan lagi sekarang," katanya.

Komen: Ini yang menjadi masalah besar sekarang. Sejak Pilihanraya Mac 2008 sudah banyak suara menyebut tentang ini, i.e.. Umno perlu memujuk orang Melayu, Umno perlu mengambil hati pengundi Melayu, Umno perlu berubah dan mendekati akar umbi Melayu, Umno perlu pulihkan keyakinan Melayu dan sebagainya lagi.., menunjukkan betapa sudah melanda gelombang keluar beramai-ramai dari Umno . Jika tidak keluar pun sudah begitu ramai yang menarik sokongan mereka. Pemimpin juga bijak sekali mengeksploitasi isu ini dengan menyebut berbagai propaganda seperti..., Zaman pemimpin betul semua sudah berubah, Pemimpin sedia menerima kritikan, Pemimpin perlu turun padang, Tsunami politik membawa transformasi dan sebagainya. Namun yang lucunya dalam praktik Umno semacam kata-kata ini semua hanya seperti mencurah air tempayan ke longkang. Lihat apa yang terjadi di Perak, lihat berapa tangkapan semakin banyak dibuat selepas regim Pak Lah, lihat bagaimana keputusan mahkamah yang menimbulkan banyak persoalan, lihat isu PPSMI dan lihat isu agama dan kronisme. Umno perlu ubati hati orang Melayu memang dituntut demi masa depan UMNO, tetapi lebih banyak opium atau "candu" diberi dari ubat yang mujarab.

No comments: